Asahi Super Dry 5%

  • Asahi on Japanin suosituin olutmerkki n. 50% markkinaosuudella
  • Asahi lanseerattiin vuonna 1892
  • Vuonna 1900 Asahi voitti Grand Prix palkinnon Pariisin World Expossa
  • Vuonna 1987 Asahi lanseerasi Japanin ensimmäisen kuivan oluen, Asahi Super Dry:n
  • Asahi Super Dry (Alc. 5%) on Euroopan myydin japanilainen olut
  • Raikas, puhdas, janonviejä
  • Valmistusaineet: vesi, ohra, maissi, humala ja riisi

Tarina Asahi Super Dryn synnystä

Asahi Super Dry lanseerattiin markkinoille maaliskuun 17. päivänä 1987 Japanin ensimmäisenä Karakuchi hanaoluena. Super Dryn tarina paljastaa ennennäkemättömän ristiretken, jolla selvitettiin kuluttajien toiveita ja odotuksia.

Millainen on olut, joka täyttää kaikki kuluttajien odotukset? Tällä peruskysymyksellä aloitettiin Super Dryn kuluttajatutkimus. 1980- luvulla japanilaiset oluen valmistajat uskoivat, että oluen pitää olla bitteriä ja raskasta. Perustuen hatarasti tehtyihin sokkomaistatuksiin, uskottiin, että kuluttajat eivät osaa erottaa oluita toisistaan maun perusteella eivätkä siksi arvosta oluen makua.

Asahin kehitystiimi lähestyi kuluttajia täysin uudesta kulmasta. He uskoivat, että maku on tärkeä ja että ihmisten makustandardit muuttuvat ajan kuluessa. Vaikka tämä kuulostaa meille luonnolliselta, oli ajanhenki Japanissa silloin tyystin erilainen, ja Asahin lähestymistapa alaa järisyttävä. Todistaakseen väitteensä Asahi teki laajan kuluttajatutkimuksen ja haastatteli 5 000 oluen juojaa Tokiossa ja Osakassa.

Asahi Super Dry syntyi ! Heti ensimmäisestä päivästä lähtien Super Drysta tuli myyntimenestys. Samalla kun kaikki näkivät, että kuluttajien toiveisiin todellakin oli vastattu ja myynti todisti sen, huomasivat Asahin valmistajat, että he eivät pysytyneet valmistamaan tarpeeksi nopeasti Super Dryta vastatakseen valtavaan kysyntään. Taas kerran tehtiin historiaa: Asahi laittoi sanomalehtiin ilmoituksen pyytäen anteeksi Super Dryn tuotannon vajausta. He olivat hetken voimattomia kuluttajien ostovoiman edessä.

Asahi Super Dryn suosio oli shokki Japanin olutteollisuudelle. Vain kolmessa vuodessa Super Dry ohitti legendaarisen 100 miljoonan erän myynnin. Yksi erä = 20 isoa olut pulloa, n. 12,66 litraa. Nykyään Asahi Super Dry on maailman myydyin Japanilainen olut ja menestyskulku jatkuu.